Al khawarizmi terpanggil sekali lagi untuk menulis artikel tentang hukum haid atas permintaan seorang kaum hawa..mustahil bagi al khawarizmi untuk menjelaskannya di facebook..walaupun agak lama ghaib di dunia blog atas kesibukan masa..tetapi menjadi tanggungjawab al khawarizmi bagi menjelaskan hukum-hukum yang berkenaan dengan kaum hawa walaupun al khawarizmi sendiri jenis kaum adam..ini juga hendak menolak sangkaan beberapa individu yang mengatakan tidak perlu tahu tentang hukum-hukum wanita terutamanya haid dan nifas kerana mustahil bagi kaum adam berlaku hal-hal sedemikian..tapi al khawarizmi akan menjawab terlebih dahulu tanggapan orang seperti itu..
Pertama : kaum adam apabila sudah menjejakkan kaki kealam rumah tangga misalnya,menjadi kewajipan untuk memimpin isteri..jika soalan isteri berkenaan haid dan nifas diajukan kepada suami..apa lah agaknya suami akan jawab??adakah jawapan mereka sama seperti jawapan diatas..tidak boleh sama sekali kerana seorang suami adalah pemimpin dalam rumah tangga..
Kedua : sebagai seorang pewaris dakwah nabi,menjadi kewajipan al khawarizmi untuk mengetahui segala permasalahan walaupun ia berkaitan dengan fiqh,akidah,etika,ibadah,akhlak,dan sebagainya..
Banyak lagi sebab musabab kenapa kaum adam mesti tahu tentang hukum-hukum yang berkenaan dengan wanita ini..semoga dengan perkongsian ilmu yang sedikit ini memberi manfaat kepada semua..
Haid ialah darah yang dikeluarkan rahim tatkala wanita mencapai usia baligh,dan berlaku keatas wanita pada waktu-waktu tertentu pada setiap bulan..jangka waktu haid minimum sehari semalam..dan paling lama lima belas hari,namun umumnya enam hari atau tujuh hari..ketika dalam keadaan suci,paling minimum tiga belas hari atau lima belas hari dan maksimum sucinya tiada batas,namun biasanya dua puluh tiga hari atau dua puluh empat hari..
Berkaitan dengan haid wanita terbahagi kepada tiga jenis
Pertama : MUBTADA’AH : yaitu wanita yang mengalami haid untuk pertama kalinya..jika perkara ini berlaku ia harus meninggalkan solat,puasa,hubungan suami isteri sehingga menunggu waktu suci..jika dia telah suci dari haid,,maka hendaklah wanita itu mandi..dan ketika itu tiada larangan untuk meninggalkan solat bahkan wajib melaksanakannya..dan jika darah haid tadi lebih lima belas hari,,maka wanita itu dianggap sebagai wanita mustahadhah..dan hukum keatas dirinya seperti hukum wanita mustahadhah..
Kedua : MU’TADAH : yaitu wanita yang biasa mengalami haid pada hari-hari tertentu pada setiap bulan..jika ia melihat darah kekuning-kuningan atau kehitam-hitaman setelah hari-hari haidnya,,ia tidak usah mengganggunya..
kerana Ummu Athiyyah Radiyallahu anha berkata:
“kami tidak pernah menggubris warna kuning,atau kehitam-hitaman setelah suci (dari haid)”
Diriwayatkan Al Bukhari
Jika wanita melihat darah kekuning-kuningan atau kehitam-hitaman di waktu haidnya maka itu termasuk darah haidnya..oleh kerana itu,,ia tidak harus mandi hadas besar kerananya,tidak solat,dan tidak puasa..
Ketiga : MUSTAHADHAH : yaitu wanita yang darahnya tidak terhenti-henti..hukum bagi wanita mustahadhah ialah sebelum menjadi wanita mustahadhah,ia wanita mu’tadah dan mengetahui hari-hari haidnya..jika ia tidak mempunyai hari-hari tertentu haid atau memilikinya namun lupa hari-harinya atau lupa jumlah harinya maka jika darah biasa dibezakan misalnya sekali waktu darah yang keluar berwarna hitam dan sekali waktu bewarna merah maka ia tidak solat,tidak berpuasa,dan tidak melakukan hubungan suami isteri ketika darah yang keluar bewarna hitam..jika darah hitamnya telah terhenti,ia mandi dan solat selama darah hitam tersebut tidak keluar lebih dari lima belas hari..
Jika darahnya tidak boleh dibezakan maka ia tidak solat,tidak puasa,tidak melakukan hubungan suami isteri selama hari-hari haidnya pada umumnya iaitu enam hari,atau tujuh hari dalam setiap bulannnya dan setelah enam atau tujuh hari ia mandi dan solat
Wanita mustahadhah pada hari-hari keluar darah istihadhahnya harus berwudu’ untuk setiap solat,,memakai seluar dan tetap solat sehingga darah mengucur dan tidak melakukan hubungan suami isteri kecuali kerana darurat..
Berkenaan dengan pembahagian darah wanita,eloklah al khawarizmi menulis beberapa qaul ulama’ berkenaan dengannya..beberapa ulama’ dari fuqaha’ pengikut imam malik dan fuqaha’ pengikut imam syafi’e menambahkan jenis ke empat yaitu wanita hamil..hukum darah wanita hamil seperti hukum darah wanita tidak hamil..jika kebiasaan(mengeluarkan darah) tidak berubah..jika kebiasaannya berubah maka Ibnu Al Qasim berkata
“tiga bulan setelah kehamilannnya,ia menjalani masa haid selama lima belas hari..enam bulan setelah kehamilannya ia menjalani haid selama dua puluh hari..pada akhir kehamilannya ia menjalani haid selama tiga puluh hari,dengan alasan bahawa darah haid itu semakn bertambah banyak dengan usia kehamilan..adapun fuqaha’ pengikut imam Ahmad dan fuqaha’ pengikut imam Abu Hanifah tidak menganggap darah pada usia kehamilan sebagai darah haid dan darah yang dilihat wanita hamil semasa kehamilannnya adalah darah penyakit yang tidak mempunyai hukum kecuali darah yang keluar sehari atau dua hari atau tiga hari sebelum persalinannya maka itu adalah darah nifas dan hukumnya sebagaimana darah nifas..
Harapan alkhawarizmi kepada semua..Semoga memberi manfaat kepada semua..kitab rujukan Minhajul Muslim..penulis Abu Bakr Jabir Al Jazairi..kitab ini ditulis dalam bahasa arab dan diterjemahkan sendiri oleh al khawarizmi..segala kesilapan terjemahan,,al khawarizmi memohon diberi petunjuk dan keampunan dari ilahi..wassalam..
MAHASISWA UNIVERSITI ISLAM MADINAH,ARAB SAUDI
Pertama : kaum adam apabila sudah menjejakkan kaki kealam rumah tangga misalnya,menjadi kewajipan untuk memimpin isteri..jika soalan isteri berkenaan haid dan nifas diajukan kepada suami..apa lah agaknya suami akan jawab??adakah jawapan mereka sama seperti jawapan diatas..tidak boleh sama sekali kerana seorang suami adalah pemimpin dalam rumah tangga..
Kedua : sebagai seorang pewaris dakwah nabi,menjadi kewajipan al khawarizmi untuk mengetahui segala permasalahan walaupun ia berkaitan dengan fiqh,akidah,etika,ibadah,akhlak,dan sebagainya..
Banyak lagi sebab musabab kenapa kaum adam mesti tahu tentang hukum-hukum yang berkenaan dengan wanita ini..semoga dengan perkongsian ilmu yang sedikit ini memberi manfaat kepada semua..
DEFINISI HAID
Haid ialah darah yang dikeluarkan rahim tatkala wanita mencapai usia baligh,dan berlaku keatas wanita pada waktu-waktu tertentu pada setiap bulan..jangka waktu haid minimum sehari semalam..dan paling lama lima belas hari,namun umumnya enam hari atau tujuh hari..ketika dalam keadaan suci,paling minimum tiga belas hari atau lima belas hari dan maksimum sucinya tiada batas,namun biasanya dua puluh tiga hari atau dua puluh empat hari..
Berkaitan dengan haid wanita terbahagi kepada tiga jenis
Pertama : MUBTADA’AH : yaitu wanita yang mengalami haid untuk pertama kalinya..jika perkara ini berlaku ia harus meninggalkan solat,puasa,hubungan suami isteri sehingga menunggu waktu suci..jika dia telah suci dari haid,,maka hendaklah wanita itu mandi..dan ketika itu tiada larangan untuk meninggalkan solat bahkan wajib melaksanakannya..dan jika darah haid tadi lebih lima belas hari,,maka wanita itu dianggap sebagai wanita mustahadhah..dan hukum keatas dirinya seperti hukum wanita mustahadhah..
Kedua : MU’TADAH : yaitu wanita yang biasa mengalami haid pada hari-hari tertentu pada setiap bulan..jika ia melihat darah kekuning-kuningan atau kehitam-hitaman setelah hari-hari haidnya,,ia tidak usah mengganggunya..
kerana Ummu Athiyyah Radiyallahu anha berkata:
“kami tidak pernah menggubris warna kuning,atau kehitam-hitaman setelah suci (dari haid)”
Diriwayatkan Al Bukhari
Jika wanita melihat darah kekuning-kuningan atau kehitam-hitaman di waktu haidnya maka itu termasuk darah haidnya..oleh kerana itu,,ia tidak harus mandi hadas besar kerananya,tidak solat,dan tidak puasa..
Ketiga : MUSTAHADHAH : yaitu wanita yang darahnya tidak terhenti-henti..hukum bagi wanita mustahadhah ialah sebelum menjadi wanita mustahadhah,ia wanita mu’tadah dan mengetahui hari-hari haidnya..jika ia tidak mempunyai hari-hari tertentu haid atau memilikinya namun lupa hari-harinya atau lupa jumlah harinya maka jika darah biasa dibezakan misalnya sekali waktu darah yang keluar berwarna hitam dan sekali waktu bewarna merah maka ia tidak solat,tidak berpuasa,dan tidak melakukan hubungan suami isteri ketika darah yang keluar bewarna hitam..jika darah hitamnya telah terhenti,ia mandi dan solat selama darah hitam tersebut tidak keluar lebih dari lima belas hari..
Jika darahnya tidak boleh dibezakan maka ia tidak solat,tidak puasa,tidak melakukan hubungan suami isteri selama hari-hari haidnya pada umumnya iaitu enam hari,atau tujuh hari dalam setiap bulannnya dan setelah enam atau tujuh hari ia mandi dan solat
Wanita mustahadhah pada hari-hari keluar darah istihadhahnya harus berwudu’ untuk setiap solat,,memakai seluar dan tetap solat sehingga darah mengucur dan tidak melakukan hubungan suami isteri kecuali kerana darurat..
Berkenaan dengan pembahagian darah wanita,eloklah al khawarizmi menulis beberapa qaul ulama’ berkenaan dengannya..beberapa ulama’ dari fuqaha’ pengikut imam malik dan fuqaha’ pengikut imam syafi’e menambahkan jenis ke empat yaitu wanita hamil..hukum darah wanita hamil seperti hukum darah wanita tidak hamil..jika kebiasaan(mengeluarkan darah) tidak berubah..jika kebiasaannya berubah maka Ibnu Al Qasim berkata
“tiga bulan setelah kehamilannnya,ia menjalani masa haid selama lima belas hari..enam bulan setelah kehamilannya ia menjalani haid selama dua puluh hari..pada akhir kehamilannya ia menjalani haid selama tiga puluh hari,dengan alasan bahawa darah haid itu semakn bertambah banyak dengan usia kehamilan..adapun fuqaha’ pengikut imam Ahmad dan fuqaha’ pengikut imam Abu Hanifah tidak menganggap darah pada usia kehamilan sebagai darah haid dan darah yang dilihat wanita hamil semasa kehamilannnya adalah darah penyakit yang tidak mempunyai hukum kecuali darah yang keluar sehari atau dua hari atau tiga hari sebelum persalinannya maka itu adalah darah nifas dan hukumnya sebagaimana darah nifas..
Harapan alkhawarizmi kepada semua..Semoga memberi manfaat kepada semua..kitab rujukan Minhajul Muslim..penulis Abu Bakr Jabir Al Jazairi..kitab ini ditulis dalam bahasa arab dan diterjemahkan sendiri oleh al khawarizmi..segala kesilapan terjemahan,,al khawarizmi memohon diberi petunjuk dan keampunan dari ilahi..wassalam..
DITERJEMAHKAN DAN DISEDIAKAN OLEH,,
AKIL MUSYADDAD BIN HILMANMAHASISWA UNIVERSITI ISLAM MADINAH,ARAB SAUDI
0 comments:
Post a Comment